تهیه و اجرای BM
ایده تنها یکی از عناصر رسیدن به موفقیت و نه همه آن است.مطمئن شما هم دیده اید که چه بسیار ایده های خوبی که شکست خورده اند . مدل کسب و کار، استراتژی های یک شرکت در ایجاد و ارائه ارزش و کسب درآمدش را توصیف می کند. یکی از ابزارهای کلیدی در تعیین عناصر کلیدی موفقیت ، عملکرد هر کدام و نحوه ارتباطات بین آنها بوم مدل کسب و کار می باشد.
بوم مدل کسب و کار که این قسمت را با تصویر آن شروع کردیم. بوم مدل کسب و کار یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه مدل کسب و کار می باشد. بوم مدل کسب و کار از 9 بخش تقسیم شده است. این 9 بخش عبارتند از :
1.ارزش های پیشنهادی (value proposition)
در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که چرا مشتریان بایست از شما خرید اانجام دهند. پاسخ مناسب تاثیر زیادی بر استراتژی های بازاریابی، منابع و فعالیت های کلیدی شما می گذارد. از جمله این دلایل می تواند کاهش هزینه، افزایش دسترسی، کاهش ریسک، ارتقای منزلت اجتماعی، احساس آسودگی، سفارشی سازی محصولات یا خدمات متناسب یا مشتریان، سهولت استفاده و ایجاد احساس خوب اشاره کرد.
2.تقسیم بندی مشتریان (customer segments)
هزینه و زمان برای معرفی محصول شما به تمامی افراد جامعه زیاد و غیرمنطقی است. لازم است تا مشتریان اصلی خود را تعیین کنید.
3.کانال های توزیع(channels)
در این قسمت ارتباط بین بخش اول یعنی ارزش ها و بخش دوم یعنی مشتربان را انتخاب می کنیم. چگونه ارتباط برقرار کنیم؟
4.ارتباط با مشتریان (customer relationships)
سیاست های ارتباط با مشتریان را در این بخش تدوین می کنیم . این سیاست ها عبارتند از حفظ مشتریان جدید، حفظ مشتریان قدیمی و افزایش فروش.
5.جریان های مالی (revenue streams)
بایست در این بخش به این نکته توجه شود که جریان های مالی فقط فروش مستقیم نیست. نمونه هایی از جریان های مالی عبارتند از فروش مالکیت، حق سرویس ، اجاره یا واگذاری موقت، اعطای حق امتیاز، واسطه گری، تبلیغات .
6.منابع کلیدی (key resources )
برای هر 5 بخش قبل و اجرایی شدن آنها نیاز به منابعی است. منابع کلیدی آن دسته از منابعی است که با حذف آنها مدل کسب و کار قابل به اجرا نباشد. به طور کلی منابع به چهار دسته مالی، فیزیکی، انسانی و فکری تقسیم می شود.
7.فعالیت های کلیدی (key activites)
برای تحقق ارزش ها، کانال ها، استراتژی های ارتباط با مشتری و نهایتا درآمدزایی لازم به فعالیت هایی هستیم و فعالیت های کلیدی از مهم ترین فعالیت ها هستند. فعالیت های کلیدی به سه بخش تولید، حل مسئله و توسعه تقسیم می شود.
8.شرکای کلیدی (key partners)
با تجربه های عرصه کسب و کار به خوبی می دانند که مشارکت سبب پیشرفت چشم گیری در کسب و کار آنها می شود. مشارکت به 6 بخش مشارکت در منابع، مشارکت میان دو شرکت رقیب، مشارکت میان دو شرکت غیر رقیب، مشارکت برای ایجاد ارزش جدید، مشارکت در ترافیک و مشارکت با تامین کنندگان تقسیم می شود.
9.ساختار هزینه (cost structure)
هزینه های اجزای مختلف مدل کسب و کار را در یک بازه ی زمانی بررسی کنید. این هزینه ها عبارتند از هزینه های ثابت و هزینه های متغیر.
در صورتی که تمایل به دیدن نمونه های بیشتر مدل کسب و کار های مختلف را دارید می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.
در صورت تمایل به دوره آموزشی در این زمینه، فرم درخواست دوره آموزشی را از اینجا دریافت کرده و پس از تکمیل برای آدرس ایمیل مندرج در فرم ارسال نمایید.