تهیه و اجرای FS
طرح توجیهی، مطالعات امکان سنجی یا feasibility study
دو اصطلاح طرح توجیهی و مطالعات امکان سنجی از اصطلاحات رایج کارآفرینی و کسب و کار است. این دو اصطلاح معادل feasibility study نیز می باشد. معمولا از این سند (که برای هر گونه فعالیتی می تواند تنظیم شود) برای تخصیص و جذب بودجه در سازمان ها و یا قانع کردن بانک ها به وام دادن استفاده می شود.
در این سند (برای مشاهده فرم طرح اولیه پیشنهادی اینجا کلیک کنید) بر این سوال متمرکز هستیم که آیا اصلا اقدام به انجام این کار برای من مناسب است؟
در صورت پاسخ منفی، متوقف و به سراغ ایده یا ایده های دیگر می روید . اما در صورتی که پاسخ مثبت باشد، وقت و انرژی و منابع خود را برای تدوین یک طرح تجاری ( برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) قرار می دهید.
اجزای طرح توجیهی عبارتند از :
ویژگی محصول (کالا یا خدمت)
آیا محصول ما از نظر فنی و منطقی قابل ارائه است. آیا معادلات و محدودیت های فنی و منطقی اجازه ی چنین کاری را می دهند.
ویژگی های صنعت و بازار
صنعت به عرضه و بازار به تقاضا وابسته است . بایست به این دو سوال که آیا بازار جذابی برای فعالیت ما وجود دارد.و آیا این صنعت برای فعالیت جذاب است توجه داشت.
مولفه های مالی و اقتصادی
سوالات در این بخش متنوع می باشد. از جمله :
چقدر مقدار سرمایه گذاری اولیه نیاز دارد؟
نقدینگی موردنیاز برای فعالیت های عملیاتی چقدر است؟
دوره بازگشت سرمایه آن چه زمانی است؟
سود اقتصادی این فعالیت چقدر است؟
ریسک های ان چیست ؟ چه میزان از ریسک پوشیده می شود و ...
مولفه های فردی/ تیمی/ سازمانی
بخش بسیار مهم و کمتر توجه شده ( برای مطالب بیشتر اینجا کلیک کنید)، مولفه های فردی ، تیمی و سازمانی است. ممکن است یک کسب و کار از نظر محصول، بازار، صنعت و مالی کاملا توجیه پذیری داشته باشد اما با روحیه و ارزش های زندگی شما مطابقت نداشته باشد.